Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2011

Τι πρέπει να γνωρίζουμε για τα λάδια που χρησιμοποιούμε στο αυτοκίνητο μας



Την ανάρτηση αυτή την κάνω μετά από απαίτηση αρκετών φίλων μου οι οποίοι με παρακίνησαν να αναφερθώ στο θέμα λάδια αυτοκίνητων και είναι προσωπική άποψη μετά από την μακρόχρονη εμπειρία μου σαν μηχανικός αυτοκινήτων .

Στην διάρκεια των επισκευών σε αρκετούς κινητήρες αυτοκινήτων , είδα κατάλοιπα στα κάρτερ αλλά και στα τοιχώματα των κινητήρων όπως καρβουνίλες , μαύρη βλέννα και λάσπη που μου προκάλεσε το ενδιαφέρον να μάθω την αιτία της δημιουργίας των .

Έτσι ψάχνοντας τις αιτίες δημιουργίας της καρβουνίλας της μαύρης βλέννας αλλά και της λάσπης , κατέληξα στο συμπέρασμα ότι λάδια που δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής για τις θερμοκρασίες που κινείται επί το πλείστον το αυτοκίνητο , είναι η κυριότερη αιτία .

Το φαινόμενο αυτό ( καρβουνίλα –μαύρη βλέννα –λάσπη ) εμφανιζόταν παλαιότερα στην δεκαετία του 80 γιατί τότε αυξήθηκαν οι θερμοκρασίες λειτουργίας των νέων κινητήρων που παρουσιάστηκαν (16βαλβιδοι-τουρμπο) και αφορούσαν επί το πλείστον ορυκτά λάδια .
Όμως και σήμερα παρόλο που οι κατασκευαστές έχουν βελτιώσει κατά πολύ την ποιότητα των λαδιών και επί το πλείστον δεν χρησιμοποιούνται ορυκτά λάδια , κατά διαστήματα βλέπω φαινόμενα επανάληψης της μαύρης βλέννας και της λάσπης .

Για τον λόγο αυτόν πρώτα θα αναφερθώ στο τι πρέπει να ξέρουμε για τα λάδια που χρησιμοποιούμε στον κινητήρα του αυτοκίνητου μας ,ώστε να χρησιμοποιούμε το σωστό για τις θερμοκρασίες περιβάλοντος λάδι .

Το λάδι του κινητήρα πρέπει :

   Α ) να παρεμβάλλεται μεταξύ των μεταλλικών εξαρτημάτων και να ελαχιστοποιεί την μεταξύ των τριβή λιπαίνοντας τα .
   Β ) να μεταφέρει την θερμότητα από τα δύσκολα σημεία και εξαρτήματα (έμβολα) τα οποία δεν έχουν άλλον τρόπο απαγωγής της θερμοκρασίας που δημιουργείται από την καύση .
   Γ ) να έχει την ικανότητα της απομάκρυνσης (απορρύπανσης) και παράλληλα της συγκράτησης (δέσμευσης) των υποπροϊόντων της καύσης (οξείδια πυριτίου -οξέα-ρινίσματα ).
  Δ ) να αποτρέπει την εσωτερική οξείδωση των μετάλλων δημιουργώντας ένα ρευστό φιλμ στις επιφάνειες τους .
  Ε ) να διατηρείτε λεπτόρρευστο στις χαμηλές εξωτερικές θερμοκρασίες (χειμώνας ) και να μην χάνει την ρευστότητα του (διασπάται ) στις υψηλές θερμοκρασίες και πιέσεις .
 ΣΤ) να συμβάλει στην οικονομία καύσιμου.

Όλα τα παραπάνω αναγράφονται κωδικοποιημένα στις συσκευασίες των λιπαντικών και μπορούμε να τα διαβάσουμε ακολουθώντας τον παρακάτω πίνακα και στο σχέδιο τις θερμοκρασίες που λειτουργεί ο κινητήρας του αυτοκινήτου μας

Ας πάρουμε για παράδειγμα τον τύπο 10W/40

Όσο μικρότερος είναι ο αριθμός πριν από το ( W ) που σημαίνει χειμώνας ,τόσο μεγαλύτερη είναι η αντοχή του λαδιού σε θερμοκρασίες κάτω του (0) μηδενός .
Στις θερμοκρασίες αυτές το λάδι παραμένει ρευστό και είναι ευκολότερη η εκκίνηση του κινητήρα η σωστή λίπανση του.

Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός μετά το ( W ) τόσο μεγαλύτερη είναι η αντοχή του λαδιού σε υψηλές θερμοκρασίες .

Εκτός όμως από αυτό το γνώρισμα της θερμοκρασιακής αντοχής για τα λάδια υπάρχουν και κάποια άλλα , τα οποία αναγράφονται στις συσκευασίες και είναι βασικά , καθώς αναφέρονται στις προδιαγραφές που ορίζει ο εκάστοτε κατασκευαστής και πιστοποιούν το API (American Petroleum Institute ) και η ΑCEA (Association des Constructers Europeens d’Automobiles) η ονομαζόμενη παλαιότερα CCMC .

Tα πρότυπα API χαρακτηρίζουν ένα λάδι κατάλληλο για βενζινοκινητήρα με το γράμμα ( S ) ακολουθούμενο από ένα δεύτερο γράμμα με το ( Μ ) να βρίσκεται σήμερα στην υψηλότερη βαθμίδα ( π.χ SD , SE , SF , SG , SH ,SJ , SL , SM ) και ένα λάδι κατάλληλο για πετρελαιοκινητήρα με το γράμμα ( C ) ακολουθούμενο από ένα δεύτερο γράμμα με το ( J ) να βρίσκεται σήμερα στην υψηλότερη βαθμίδα (π.χ CC , CD , CE , CF , CG , CH , CI-4 , CJ-4 , )

Τα πρότυπα ΑCEA χαρακτηρίζουν ένα λάδι κατάλληλο για βενζινοκινητήρες με το γράμμα ( Α ) ακολουθούμενο από έναν αριθμό ( π.χ Α1 , Α2 , Α3 , Α4 , Α5) και ένα λάδι κατάλληλο για πετρελαιοκινητήρες με το γράμμα ( Β ) ακολουθούμενο από ένα αριθμό (π.χ Β1 , Β2 , Β3 , Β4 , Β5 )

Πολλοί κατασκευαστές χρησιμοποιούν τις δικές τους προδιαγραφές π.χ Mercedes 22931/51 , BMW longlife 04 , VW 507 00 κ.τ.λ.π

Εν κατακλειδι πρέπει να σημειώσω ότι στα λάδια συνήθως ακολουθείται το εξής

 Το περιεχόμενο είναι ανεξάρτητο από το περιτύλιγμα .

Με άλλα λόγια όμορφα δοχεία λαδιού και φανταχτερές διαφημίσεις δεν είναι τα κριτήρια επιλογής ενός λαδιού για τον κινητήρα του αυτοκίνητου μας , αλλά η γνώση γύρω από τις ικανότητες του λαδιού που θα χρησιμοποιήσουμε , ακόμα και αν αυτό δεν είναι ακουστό στην τοπική αγορά .
Το κυριότερο που πρέπει να βλέπουμε πάνω στην συσκευασία του λαδιού εκτός από τα χαρακτηριστικά που ποιο πάνω ανέφερα είναι και η σφραγίδα πιστοποίησης

Τα παραπάνω αναγραφόμενα μου είναι προσωπική άποψη μετά από μακρόχρονη εμπειρία πάνω στην μηχανολογία μηχανών αυτοκινήτων και δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση τους χωρίς την έγγραφη άδεια μου .



Χρήστος Μαραγκός
27/2/2011

4 σχόλια:

Φώτης Λαουτάρης είπε...

Χρήστο καλησπέρα.
Οι πληροφορίες είναι πολύ χρήσιμες γιατί δέν σου κρύβω και εγώ από «συνήθεια» έβαζα λάδι κάποιου τύπου στο αυτοκίνητο.
Να είσαι καλά

Anestis Ketsetzidis είπε...

Χρήστο
πολύ χρήσιμη η ανάρτηση σου.
Καλό σου βράδυ.

Θεοδόσης Κατσαρός είπε...

Κάτι χρήσιμο μάθαμε και σήμερα . Μπράβο σου.
Λες για αυτό το seat είναι 26 ετών και ζει ακόμα?

explore.bees είπε...

Καλησπέρα Φώτη .
Δεν σε αδικώ , στο ELLADA μετράει η διαφήμιση ή αλλιώς το περιτύλιγμα .

Ανέστη καλησπέρα .
Θα ακολουθήσει και μια ανάρτηση για τα υπόλοιπα υγρά του αυτοκινήτου .

Θεοδόση καλησπέρα .
Εσύ είσαι πολύ προσεκτικός από αυτό που έχω δει ,οπότε δεν θα μου φανεί παράξενο αν αντέξει το seat άλλα 26 χρόνια .

Να είστε καλά
Χρήστος Μαραγκός